Mikä on kollageeni? Kaikki mitä sinun on tiedettävä ruokavaliosta ja mitä se tekee ihollesi

Tiesit todennäköisesti, että ihossamme on jotain, jota kutsutaan kollageeniksi, mutta tiesitkö, että kolmasosa kehon kaikista proteiineista ja jopa 70% ihon perusrakenteesta on kollageenia? Ihon terveys liittyy suoraan kollageeniin.

Kollageenia on vaikea saada tarpeeksi tavallisen ruokavalion kautta, vaikka se on niin tärkeää ihollesi. Tarkastellaan mitä kollageeni on, kuinka se vaikuttaa ihoon ja miten voit saada sitä terveellisesti.

Kollageeni on ryhmä proteiineja, jotka muodostavat 25 prosenttia kehon proteiinien kokonaismassasta. Sitä löytyy erityisesti iholta, luista, rustosta ja jänteistä. Kollageeni on kuin liima, joka sitoo kehon osat toisiinsa.
Kollageenia on yhteensä 28 tyyppiä, mutta yleisimmät ovat tyypit 1, 2 ja 3. Tyypit 1 ja 3 ovat kollageenityyppejä, joista kuulemme eniten ihon, hiusten ja kynsien yhteydessä, ja joissa tyyppi 1 on tärkein. Luurustoista ja nivelistä löytyy kollageenityyppi 2.

Miten kollageeni vaikuttaa ihoon?

Kollageeni on ehdottoman välttämätöntä iholle.
Ihon keskikerroksessa, ts.dermis, kollageeni luo soluverkoston ja tässä solujen uusiutuminen tapahtuu. Kollageenimolekyylit antavat iholle voimaa ja joustavuutta, ne pitävät ihoa kasassa ja vaikuttavat ryppyihin ja rentouttavat ihoa.

Kollageeni auttaa pitämään ihon kiinteänä, joustavana ja kosteutettuna. Kollageeni ja elastiini tekevät ihostamme nuorekkaamman – mitä enemmän kollageenia ihomme tuottaa, sitä kiinteämpi ja täyteläisempi se on.
Oletko nähnyt yhden vuoden ikäisten lasten sileät, täyteläiset posket? Se johtuu kollageenista. Mutta se ei kestä ikuisesti.

Menetämme enemmän kollageenia kuin tuotamme

25 vuoden ikäisenä hajotamme ja menetämme enemmän kollageenia kuin tuotamme. Menetämme noin 1% kollageenia joka vuosi. 30-vuotiaana olemme alkaneet nähdä ikääntymisen merkkejä, kuten ryppyjä, juonteita ja ohenevaa sekä veltostunutta ihoa.

Ikääntyessään iho menettää luonnollisen kykynsä tuottaa tarpeeksi kollageenia. 60-vuotiaana olet menettänyt 35 prosenttia ihosi kollageenista. Ihon kimmoisuuden ylläpitämiseksi sinun on lisättävä kollageenia, jonka iho menettää.

Kollageenin käytön hyödyt
Se ei ole vain ikääntyminen, mikä saa meidät tuottamaan vähemmän kollageenia. Sairaus, stressi, tupakointi ja auringonotto voivat myös vähentää kehon tuottamia proteiineja.
Hydrolysoidun tyypin 1 kollageenin käyttämisen hyödyt:
Lisää joustavuutta ja kosteutta iholle
Kiinteyttää ihoa
Vähentää ryppyjen esiintymistä ja tasoittaa juonteita
Lisää kehon omaa kykyä tuottaa kollageenia

Tärkeintä on saada riittävästi kollageenia, eikä se ole aina helppoa tavallisen ruokavalion avulla. Elintarvikkeet, kuten kanannahka, naudanliha ja kala, ovat kollageenin lähteitä, mutta imeytyminen ei ole välttämättä yhtä tehokasta kuin ravintolisissä.

Kollageenimolekyylien ongelmana on, että ne ovat suuria, joten ellei niitä ole hydrolysoitu, ne ovat yksinkertaisesti liian suuria elimistöön imeytymistä varten. Hyvissä kollageeniravintolisissä kollageeni on jo hajotettu tai hydrolysoitu, joten se voi imeytyä tehokkaammin.
Erityisissä kollageenityypeissä on jotain, jota kutsutaan merikollageenihydrolysaatiksi, ja jonka on osoitettu estävän ihon ikääntymistä.

Kliinisessä tutkimuksessa havaittiin ihon kimmoisuuden merkittävää lisääntymistä 35–55-vuotiaiden naisten ryhmässä (Proksch ym. 2014).

Parantaa ihon kimmoisuutta ja kosteutta
Kollageeni sisältää myös aminohappoglysiiniä, joka useiden tutkimusten mukaan parantaa ihon kimmoisuutta ja kosteutta. On osoitettu, että tämäntyyppinen kollageeni voi estää aurinkovaurioita iholla ja vähentää ryppyjen näkyvyyttä.
Tämä on sama raaka-aine kuin meillä BeautyBeansissa. BeautyBeans on korkealuokkainen pikakahvi, jossa on kollageenia. Kahvilla on täyteläinen maku ja se sekoitetaan helposti kuumaan veteen. Säännöllinen kollageenikahvinjuonti parantaa ihon joustavuutta, kiinteyttää ihoa ja vähentää ryppyjä.

Kokeile BeautyBeansia tästä

Kilder: